Dzień tygodnia: niedziela, 24 sierpień 2025 |

PLAN KOMUNIKACJI Z LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ NA LATA 2023-2027

Efektywne wdrażanie LSR wymaga skutecznego prowadzenia działań komunikacyjnych oraz ich bieżącego monitoringu i ewaluacji, dlatego przygotowano dokładny plan komunikacji określający cele, działania komunikacyjne, grupy docelowe i różnorodne środki przekazu, dostosowane do potrzeb mieszkańców obszaru LGD, w tym osób młodych do 25 r.ż., seniorów powyżej 60 r.ż., osób w niekorzystnej sytuacji. Założenia te przyczynią się do zapewnienia szerokiej współpracy na linii LGD – społeczność lokalna, dzięki której cele ogólne i szczegółowe Lokalnej Strategii Rozwoju zostaną zrealizowane, a osiągnięte wskaźniki będą miały trwały charakter.

Bazując na dotychczasowych doświadczeniach LGD grupa robocza ds. opracowania LSR przygotowała projekt planu komunikacji, który następnie był konsultowany wśród lokalnej społeczności przy wykorzystaniu metod partycypacyjnych, m.in. podczas spotkań z mieszkańcami i warsztatów tematycznych. W ich wyniku projekt dokumentu został uzupełniony o uwagi uczestników, np. o dodatkowe narzędzia informacyjno-komunikacyjne. Ponadto w ankiecie badającej potencjał, problemy i potrzeby mieszkańców zapytano „Z jakich sposobów komunikacji Pani/Pana zdaniem powinna korzystać LGD?”. Do najczęściej wskazywanych sposobów komunikowania się należą w kolejności: informacje w mediach społecznościowych, na stronie internetowej gmin z obszaru LGD oraz na stronie internetowej LGD, stoiska LGD podczas lokalnych wydarzeń, publikacje w prasie lokalnej, spotkania informacyjno-konsultacyjne lub warsztaty szkoleniowe, informacje na tablicach informacyjnych / billboardach / plakatach, biuro LGD, publikacje / materiały promocyjne udostępniane elektronicznie. W końcowym etapie przeanalizowano wszystkie działania komunikacyjne pod kątem ich trafności oraz uzyskanych informacji zwrotnych.

Na podstawie wyników opisanych powyżej konsultacji społecznych  określono następujące główne cele Planu komunikacji:

LP.CELE
I.Wspieranie realizacji celów LSR poprzez zapewnienie stałego dostępu do informacji o naborach prowadzonych przez LGD, ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyznawania środków i kryteriów oceny (w tym związanych z wdrażaniem innowacji, realizacją projektów partnerstwie oraz projektów partnerskich) oraz zasad realizacji operacji.
II.Kreowanie wizerunku LGD poprzez rozpowszechnienie informacji o działaniach realizowanych przez LGD, dobrych praktykach i projektach dofinansowanych ze środków LSR (w tym innowacyjnych, realizowanych w partnerstwie i projektów partnerskich) oraz postępach w realizacji LSR.
III.Zwiększenie aktywności mieszkańców obszaru LGD, w tym osób młodych, seniorów oraz osób w niekorzystnej sytuacji poprzez działania animacyjne, integracyjne oraz informacyjne.

W związku z powyższym zaplanowano środki przekazu dostosowane do potrzeb osób młodych, seniorów i osób w niekorzystnej sytuacji, w tym osób z niepełnosprawnościami. Zostanie to zapewnione poprzez zastosowanie w planie komunikacji następujących działań:

  • stosowanie tradycyjnych kanałów komunikacji (plakaty, zaproszenia i dokumenty dostępne w wersji papierowej, informacje publikowane w lokalnych gazetach);
  • informacje i zaproszenia wysyłane drogą e-mailową, SMS, MMS (m.in. do organizacji pozarządowych, szkół, ośrodków kultury, klubów seniora, kół gospodyń wiejskich i innych podmiotów działających na rzecz osób młodych, seniorów i osób w niekorzystnej sytuacji) oraz bieżąca aktualizacja strony internetowej spełniającej zasady dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz profilu FB;
  • organizację szkoleń/spotkań informacyjnych i doradztwa dla potencjalnych beneficjentów w formie stacjonarnej i on-line (np. poprzez zastosowanie programów do komunikacji zdalnej);
  • informowanie podczas lokalnych wydarzeń (np. organizacja stoiska LGD, udział przedstawiciela LGD w spotkaniach organizowanych przez inne podmioty z obszaru LGD, np. przez KGW, kluby seniora);
  • informacje np. o naborze wniosków na podejmowanie działalności udostępniane przez powiatowe urzędy  pracy;
  • materiały informacyjno-promocyjne, np. plakaty będą tworzone zgodnie z zasadą dostępności (dostosowane do potrzeb osób  starszych, osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami), ale jednocześnie z zastosowaniem odpowiedniej grafiki zachęcającej osoby młode.

Plan komunikacji powstał na podstawie analizy charakterystyki i potrzeb grup docelowych, przy zachowaniu narzędzi umożliwiających komunikację dwustronną. W dokumencie uwzględniono też koszty realizacji poszczególnych działań, co umożliwia zaplanowanie efektywnego i racjonalnego wydatkowanie środków LGD.

Efektywność działań komunikacyjnych i zastosowanych środków przekazu będzie podlegał monitoringowi i ewaluacji w szczególności pod względem realizacji zakładanych wskaźników (badania ankietowe, informacje zwrotne), skuteczności działań oraz przyjętego budżetu.

W przypadku konieczności wprowadzenia zmian wynikających z prowadzonego monitoringu i ewaluacji, problemów z realizacją LSR, niskim poparciu społecznym dla działań realizowanych przez LGD, ale także innych zewnętrznych czynników (np. związanych ze wzrostem cen) wprowadzona zostanie aktualizacja Planu komunikacji z lokalną społecznością, np. poprzez zintensyfikowanie działań (np. organizacja większej ilości szkoleń i spotkań informacyjnych, kontakt telefoniczny z organizacjami pozarządowymi, urzędami, ośrodkami kultury), wprowadzenie nowych form komunikacji. 

Zakładane efekty działań komunikacyjnych:

  • realizacja zakładanych celów LSR na lata 2023-2027;
  • zmobilizowanie biernych interesariuszy do realizacji strategii;
  • wzmocnienie zaufania i pozytywnego wizerunku LGD w społeczności lokalnej;
  • wzrost zainteresowania mieszkańców realizowanymi przez LGD działaniami;
  • wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami z obszaru LGD i zwiększanie zainteresowania realizacją projektów partnerskich;
  • wzmacnianie partnerskiej współpracy członków LGD w realizacji strategii;
  • zwiększenie udziału mieszkańców w działaniach realizowanych przez LGD, w tym osób młodych, seniorów oraz osób w niekorzystnej sytuacji. 

Plan komunikacji uwzględnia realizację obowiązków komunikacyjnych oraz zasad komunikacji, zgodnie z księgą wizualizacji w zakresie PS WPR.

PLAN KOMUNIKACJI Z LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ NA LATA 2023-2027


Rok 2025 _ PLAN KOMUNIKACJI Z LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ


Aktualizacja _ROK 2024_PLAN KOMUNIKACJI Z LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ

Dane archiwalne _ ROK 2024 _ PLAN KOMUNIKACJI Z LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ