Dzień tygodnia: niedziela, 12 październik 2025 |

Uwaga Przedsiębiorcy! Przedstawiamy zmiany w przepisach wprowadzonych Tarczą Antykryzysową 2.0 w stosunku do przepisów Tarczy 1.0

Uwaga Przedsiębiorcy!

Przedstawiamy zmiany w przepisach wprowadzonych Tarczą Antykryzysową 2.0 w stosunku do przepisów Tarczy 1.0

1/ Pożyczka dla mikro przedsiębiorców do 5 tys. z PUP:

  • pożyczka również dla podmiotów, które nie zatrudniają lub nigdy nie zatrudniały pracowników,
  • rezygnacja z warunku utrzymania stanu zatrudnienia w stosunku do stanu zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r.,
  • umorzenie pożyczki następuje jeżeli prowadzona jest działalność przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki,
  • nowe warunki umorzenia są dla wszystkich pożyczek, także udzielonych przed wejściem w życie zmian w ramach ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2,
  • termin złożenia wniosku o umorzenie pożyczki to 14 dni od dnia spełnienia warunku (3 miesiące prowadzenia działalności od dnia jej udzieleni),
  • przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie będzie przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w przypadku spółki cywilnej wniosek składa każdy wspólnik indywidualne wskazując własny rachunek bankowy.

https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-niskooprocentowanej-pozyczki-dla-mikroprzedsiebiorcow-ze-srodkow-funduszu-pracy

https://grodziskmazowiecki.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://zyrardow.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://sochaczew.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

2/ Dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne (dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) z PUP:

  • dofinansowanie od miesiąca złożenia wniosku,
  • rezygnacja z obowiązku utrzymania zatrudnienia pracowników objętych umową po okresie dofinansowania (etaty utrzymujemy 3 miesiące od dnia udzielenia pomocy publicznej),
  • pozostałe warunki bez zmian.

https://grodziskmazowiecki.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://zyrardow.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://sochaczew.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

3/ Dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności dla przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, niezatrudniającym pracowników z PUP:

  • kolejne transze dofinansowania są wypłacane bez obowiązku comiesięcznego składania oświadczenia o prowadzeniu działalności,
  • zniesienie obowiązku prowadzenia działalności po okresie otrzymywania dofinansowania (działalność utrzymujemy 3 miesiące od dnia udzielenia pomocy publicznej),
  • dofinansowanie przypada od miesiąca złożenia wniosku.
  • pozostałe warunki bez zmian.

https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-dofinansowania-na-prowadzenie-swojej-dzialalnosci

https://grodziskmazowiecki.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://zyrardow.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://sochaczew.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

4/ Wojewódzkie Urzędy Pracy – dofinansowanie do wynagrodzeń

https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-dofinansowania-do-pensji-swoich-pracownikow

https://grodziskmazowiecki.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://zyrardow.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

https://sochaczew.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza

5/ Świadczenie postojowe z ZUS dla przedsiębiorców samozatrudnionych i osób wykonujących umowy cywilnoprawne:

  • zniesiony warunek osiągnięcia przez przedsiębiorców przychodu poniżej 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
  • świadczenie przysługuje także przedsiębiorcom zawieszonym po 31 styczna 2020 r.,
  • świadczenie przysługuje także osobom wykonującym umowy cywilnoprawne, jeżeli zawarły umowę przed 1 kwietnia 2020 r.,
  • świadczenie może być wypłacane ponownie, ale nie więcej niż trzykrotnie,
  • ponowne przyznanie świadczenia postojowego może nastąpić nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty świadczenia postojowego,
  • warunkiem przyznania ponownego świadczenia postojowego jest wykazanie (w kolejnym miesiącu) w oświadczeniu, że sytuacja materialna nie uległa poprawie,
  • świadczenie przysługuje osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, w tym osób, które korzystają z Ulgi na star i osób, które korzystają z ulg w ramach Małego ZUS plus (MDG +), jeżeli miały one przestój ekonomiczny w następstwie COVID – 19 (spadek obrotów o 15% lub zawiesiły działalność).

https://www.gov.pl/web/gov/swiadczenie-postojowe-dla-osob-prowadzacych-dzialalnosc-gospodarcza

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/swiadczenie-postojowe-dla-osob-wykonujacych-umowy-cywilnoprawne/2551448

6/ Zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne:

  • płatnicy składek zatrudniający od 10 do 49 osób, objęci zwolnieniem ze składek. Zwolnienie w wysokości 50% łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek za miesiące marzec-maj 2020 r.
  • ze zwolnienia ze składek będą mogli skorzystać płatnicy składek, którzy prowadzili działalność przed 1 kwietnia 2020 r.
  • zmiana terminu ustalenia liczby ubezpieczonych dla tych płatników, którzy rozpoczęli działalność po 1 lutego, ale przed 1 kwietnia 2020 r. (rozpoczęcie działalności pomiędzy 1 lutego a 29 lutego – 31 marca ▹rozpoczęcie działalności pomiędzy 1 marca a 31 marca – 30 kwietnia 2020 r.),
  • pracownicy młodociani nie są wliczani do limitu ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczeń (limit ogranicza możliwość skorzystania ze zwolnienia ze składek),
  • zwolnienie ze składek za marzec 2020 r. pomimo jej opłacenia; Przedsiębiorca, który złożył wniosek o zwolnienie ze składek za trzy miesiące (marzec, kwiecień, maj), a opłacił składkę za marzec, może wnioskować do ZUS o wypłatę nadpłaconych środków najpóźniej przed upływem terminu opłacenia składek za kwiecień. Oczywiście prowadzący działalność nie może mieć zaległości wobec ZUS za okresy wcześniejsze. Jeśli przedsiębiorca nie zawnioskuje o zwrot środków (nadpłata za marzec) to rozliczy się ona na  składki za kwiecień. Należy pamiętać, że za kwiecień i maj podlegają zwolnieniu tylko składki jeszcze nieopłacone.
  • ze zwolnienia z opłacania składek nie skorzystają płatnicy, którzy korzystają z Ulgi na start. Przepisy Tarczy Antykryzysowej wskazują, że ze zwolnienia mogą skorzystać osoby prowadzące pozarolniczą działalność, które opłacają składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, o których mowa w art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Osoby zwolnione przez 6 miesięcy z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (czyli korzystające z tzw. ulgi na start) zgodnie z art. 8 ust. 6 pkt 1 nie są uznawane za osoby prowadzące pozarolniczą działalność w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
  • ze zwolnienia z opłacania składek mogą skorzystać płatnicy, którzy korzystają z ulg w ramach Małego ZUS plus (MDG +).

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/zwolnienie-z-obowiazku-oplacenia-naleznosci-z-tytulu-skladek-za-marzec-maj-2020-r_/2551396

  • Link do ogólnych informacji dla Przedsiębiorców. Rozszerzając poszczególne tematy możecie Państwo zapoznać się z udogodnieniami dla przedsiębiorców przygotowanymi przez państwo.

https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-przedsiebiorcy

Link do ogólnej informacji ZUS. Są tam opisane wszystkie pakiety pomocowe dostępne w ramach tarczy.

https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/tarcza-antykryzysowa-wsparcie-z-zus/2551371

Materiał opracowany przez : Michał Maciniak –  STREFAPLUS

KOMUNIKAT DOTYCZĄCY TRYBU KONKURENCYJNEGO W RAMACH PROW 2014-2020‼️

KOMUNIKAT DOTYCZĄCY TRYBU KONKURENCYJNEGO W RAMACH PROW 2014-2020
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informuje, że w dniu 18.04.2020 r. weszła w życie Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 695) zmieniająca m.in. Ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 217 i 300).
➡️Zgodnie z art. 53 pkt 5 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. z dniem jej wejścia w życie (18.04.2020 r.) uchylone zostały przepisy dotyczące obowiązku stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców dla działań/poddziałań i pomocy technicznej realizowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.
➡️Tym samym we wszystkich działaniach/poddziałaniach PROW na lata 2014-2020 gdzie dotychczas obowiązywał konkurencyjny tryb wyboru wykonawców, a także w pomocy technicznej ww. Programu przestaje on obowiązywać z dniem 18.04.2020 r.
(…)
Z całą treścią komunikatu można zapoznać się na ⤵️https://bit.ly/2SdwU2f

UWAGA ROLNICY ‼! – Dopłaty 2020 – nowy termin składania oświadczeń ‼️

UWAGA ROLNICY
Dopłaty 2020 – nowy termin składania oświadczeń ‼️

Ze względu na trwający stan epidemii ulega zmianie termin na złożenie oświadczenia potwierdzającego brak zmian w 2020 roku w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności złożonego w roku 2019.

Oświadczenia potwierdzające brak zmian w stosunku do wniosku o dopłaty z roku 2019 można składać od 2 marca 2020 r. Pierwotnie termin na złożenie oświadczenia kończył się 15 kwietnia 2020 r.

❗️Zgodnie z zapisami ustawy COVID-19, ze względu na zawieszenie końcowego terminu, podpisane oświadczenie potwierdzające brak zmian będzie można złożyć w terminie 15 dni kalendarzowych po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego (epidemii), ale nie później niż do ostatniego dnia składania wniosków o przyznanie płatności.❗️

W tym roku, ze względu na epidemię koronawirusa i konieczność ograniczenia bezpośredniego kontaktu pracowników biur powiatowych z interesantami, ARiMR udostępniła rolnikom szeroki wachlarz możliwości składania oświadczeń – można je wysłać pocztą, złożyć poprzez platformę ePUAP lub wysłać zeskanowane dokumenty pocztą elektroniczną na adres mailowy biura powiatowego, a oryginał dostarczyć w terminie późniejszym. Dokumenty można również pozostawić w udostępnionych przy wejściach do biur powiatowych wrzutniach lub urnach.
Rolnicy uprawnieni do złożenia oświadczenia mogą także zalogować się do aplikacji eWniosekPlus i złożyć wniosek przez internet.
Przyjmowanie wniosków o dopłaty drogą elektroniczną, za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus, ruszyło 15 marca 2020 r.
➡️Źródło: https://www.arimr.gov.pl/…/doplaty-2020-nowy-termin-skladan…

Kontakt do Biur Powiatowych Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ℹ️?☎️
96-300 Żyrardów, ul. Piaskowa 21/23, e-mail: BP155_Kancelaria@arimr.gov.pl, Wydział Płatnościowy (46 856 38 76), Wydział Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (46 864 11 02), Kierownik (46 864 11 16)
05-825 Grodzisk Mazowiecki ul. Cegielniana 1, e-mail: BP122_Kancelaria@arimr.gov.pl, Wydział Płatnościowy (22 871 01 08), Wydział Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (22 871 01 07), Kierownik (22 871 01 12)
96-500 Sochaczew, ul. Łąkowa 22, e-mail: BP145_Kancelaria@arimr.gov.pl, Wydział Płatnościowy (46 864 10 77), Wydział Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (46 864 10 79), Kierownik (46 864 10 82)

Komunikat dla Beneficjentów poddziałania 19.2 dotyczący zwolnienia z opłacania składek do ZUS – 10.04.2020

Komunikat dla Beneficjentów poddziałania 19.2 dotyczący zwolnienia z opłacania składek do ZUS

data publikacji : 10.04.2020

Pakiet przepisów, tzw. „I Tarcza Antykryzysowa”, który ma przeciwdziałać gospodarczym skutkom pandemii COVID-19, 31 marca 2020 roku wszedł w życie. Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 31 marca 2020 r. poz. 568) (dalej ustawa) przewiduje m.in., przy spełnieniu warunków, zwolnienie z opłacenia składek do ZUS.

W kontekście możliwości skorzystania z powyższego uprawnienia, wśród wielu Beneficjentów pojawiają się pytania i wątpliwości czy takie działanie będzie zgodne z warunkami umowy o przyznaniu pomocy zawartej w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy na:

1. Operacje realizowane w zakresie podejmowania działalności gospodarczej

w przypadku samozatrudnienia Beneficjent ma obowiązek zgłoszenia się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego od dnia złożenia wniosku o płatność I transzy (a w przypadku gdy beneficjent korzysta z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy prawo przedsiębiorców do dnia złożenia wniosku o płatność drugiej transzy pomocy) i podlegania tym ubezpieczeniom do dnia, w którym upłynął dwa lata od wypłaty płatności końcowej;w przypadku utworzenia miejsca pracy, Beneficjent ma obowiązek zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę od dnia złożenia wniosku o płatność II transzy i utrzymania utworzonych miejsc pracy przez okres dwóch lat od wypłaty płatności końcowej;

2. Operacje realizowane w zakresie rozwijania działalności gospodarczej

Beneficjent ma obowiązek utworzenia określonej w umowie liczby miejsc pracy na podstawie umowy o pracę, ponoszenia kosztów zatrudnienia i ich utrzymania do dnia w którym upłyną 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.

Poniżej przedstawiamy stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w przedmiotowej sprawie:

Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do przedstawionych przez Beneficjentów pytań dotyczących problemów z wypełnianiem zobowiązań umownych oraz możliwości skorzystania przez przedsiębiorców z rozwiązań przewidzianych w tzw. „I Tarczy Antykryzysowej”, do momentu wejścia w życie przepisów zmieniających ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich w ramach tzw. „II Tarczy Antykryzysowej”, które obecnie są w fazie projektu, zastosowanie mają przepisy odnoszące się do siły wyższej.

W odniesieniu do rozwiązań przewidzianych w „I Tarczy Antykryzysowej” w zakresie tzw. wakacji składkowych, które na okres epidemii COVID-19 uprawniają do nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wykonywania działalności gospodarczej, to z uprawnienia tego przedsiębiorcy będący beneficjentami poddziałania 19.2 mogą korzystać już teraz, niezależnie od terminu wejścia w życie „II Tarczy Antykryzysowej

Komunikat dla Beneficjentów PROW – 9.04 2020r.

Treść komunikatu Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich MRiRW Joanny Gierulskiej z dn. 09.04.2020 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) uprzejmie informuje, że w celu umożliwienia sprawnej realizacji PROW 2014–2020 w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w związku z trudnościami po stronie wnioskodawców i beneficjentów w spełnianiu warunków, wymogów i innych zobowiązań w ramach PROW 2014–2020 w tym okresie, przygotowana została zmiana do ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 217 i 300) (ustawa o wspieraniu obszarów wiejskich), mająca również zastosowanie do beneficjentów poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Zmiana jest cześcią rozwiązań legislacyjnych w ramach tarczy antykryzysowej 2.0. Oficjalne pismo jest już w drodze do Państwa, komunikat jest tez już na stronie MRiRW. W mailu wstawiliśmy dodatkowe wyjaśnienia odnośnie LEADER które nie znajdują się w ogólnym komunikacie, są one podkreślone.

Projektowane zmiany zakładają:

1) zniesienie bezwzględnego zakazu zwiększenia kwoty przyznanej pomocy oraz zmiany celu operacji; zmiany te będą możliwe na warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy;

2) zniesienie obowiązku składania weksla in blanco przez jednostki sektora finansów publicznych, a w przypadku pozostałych beneficjentów – przesunięcie w czasie obowiązku złożenia weksla in blanco na etap złożenia wniosku o płatność i uzależnienie wypłaty pomocy od złożenia tego zabezpieczenia;

3) umożliwienie zawarcia umowy o przyznaniu pomocy nie tylko w siedzibie podmiotu przyznającego pomoc, ale także w formie korespondencyjnej;

4) umożliwienie składania wniosków oraz innych dokumentów do podmiotów wdrażających w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą; taka możliwość dotyczyć będzie wszystkich działań nie objętych wspólnym wnioskiem o przyznanie płatności obszarowych; w przypadku wniosków składanych do LGD będzie możliwe wykorzystanie skrzynki podawczej podmiotów wdrażających (składanie wniosków do LGD za pośrednictwem podmiotu wdrażającego – po uzgodnieniu takiej możliwości przez LGD z właściwym samorządem województwa);

5) zniesienie obowiązku zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców;

6) umożliwienie wydłużania terminów naborów w związku z COVID-19 mimo ograniczeń w rozporządzeniach „działaniowych”;

7) przywracanie terminów wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy przez wnioskodawców, gdy terminy przekroczone zostały z przyczyn związanych z COVID-19 (przy czym rozporządzenie dla działania 19.2 już obecnie przewiduje taką możliwość – niezależnie od COVID-19);

8) wzywanie do uzupełnień wnioskodawców, którzy nie spełnili warunków przyznania pomocy z przyczyn związanych z COVID-19, także tych, które zgodnie z przepisami rozporządzeń „działaniowych” są powodem pozostawienia wniosków bez rozpatrzenia;

9) możliwość uzgodnienia z podmiotem wdrażającym innego terminu wykonania zobowiązań określonych w umowie o przyznaniu pomocy z przyczyn związanych z COVID-19.

Należy mieć również na uwadze, iż powyższe rozwiązania będą stosowane z zachowaniem warunków wynikających z przepisów UE.
W związku z proponowanymi wyżej rozwiązaniami (pkt 7–9), do terminów dokonania określonych
czynności w ramach PROW 2014–2020, do których zastosowanie będą miały powyższe propozycje,
nie będą stosowane przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 568) dotyczące nierozpoczynania i zawieszania biegu terminów. Rozwiązania przewidziane w ww. ustawie z 2 marca 2020 po zmianach wprowadzonych 31 marca 2020 r. nie rozwiązują wszystkich problemów wnioskodawców i beneficjentów PROW 2014-2020 w związku z COVID-19.

Wypracowane zmiany ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich, wymienione powyżej w pkt 7 9, mają przede wszystkim na celu kompleksowe podejście do obecnych problemów, z którymi zmierzają się beneficjenci poszczególnych działań PROW 2014-2020, w tym poddziałania 19.2 i dopasowanie rozwiązań do specyfiki PROW 2014–2020, a jednocześnie umożliwienie dalszego wdrażania Programu w zakresie, w jakim to będzie możliwe w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Powyższe rozwiązania przedstawione w pkt 7–9 obejmą także te przypadki przekroczenia terminów, niespełnienia warunków, niewywiązywania się z realizacji zobowiązań, które wystąpiły przed wejściem w życie projektowanych rozwiązań – od początku wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego.

Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do przedstawionych przez Państwa pytań dotyczących problemów z wypełnianiem zobowiązań umownych oraz możliwości skorzystania przez przedsiębiorców z rozwiązań przewidzianych w tzw. „I Tarczy Antykryzysowej”, do momentu wejścia w życie przepisów zmieniających ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich w ramach tzw. „II Tarczy Antykryzysowej”, zastosowanie mają przepisy odnoszące się do siły wyższej. Ponadto, w odniesieniu do rozwiązań przewidzianych w „I Tarczy Antykryzysowej” beneficjenci poddziałania 19.2, po wejściu w życie „II Tarczy Antykryzysowej” będą mogli w pełni skorzystać m.in. z zawieszenia działalności na okres epidemii COVID-19. Jeśli chodzi o tzw. wakacje składkowe, które na okres epidemii COVID-19 uprawniają do nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wykonywania działalności gospodarczej, to z uprawnienia tego przedsiębiorcy będący beneficjentami poddziałania 19.2 mogą korzystać już teraz, niezależnie od terminu wejścia w życie „II Tarczy Antykryzysowej”.

Ponadto, mając na uwadze specyfikę poddziałania 19.2 oraz dynamicznie zmieniającą się sytuację w kraju, MRiRW, w ślad za projektowanymi zmianami zaproponowanymi w ww. ustawie, pracuje równolegle nad wypracowaniem szczegółowych rozwiązań, które będą miały zastosowanie przede wszystkim w odniesieniu do dalszego wypełniania zobowiązań umownych, w tym w szczególności w okresie związania celem operacji, przez beneficjentów dotkniętych skutkami COVID-19 po ustąpieniu epidemii. Uprzejmie informujemy, iż przedmiotowe rozwiązania zostaną do Państwa przekazane w formie wytycznych niezwłocznie po ich opracowaniu.

Niezależnie od powyższego, w odniesieniu do zapytania dotyczącego ogłaszania naborów, decyzja w tej sprawie pozostawiona jest lokalnym grupom działania. Nie ma natomiast przesłanek prawnych, co do możliwości unieważnienia już ogłoszonych naborów, z kolei w przypadku małej ilości złożonych wniosków, istnieje możliwość ogłaszania kolejnych naborów, po uzgodnieniu terminu z właściwym samorządem województwa. Szczegółowe wyjaśnia w tym zakresie MRiRW przekazało do samorządów województw pismem znak WPR.wao.510.1.2020 r. z dnia 19 marca 2020 r. zawierającym prośbę o przekazanie stosownych informacji do wszystkich LGD.